Warning: Creating default object from empty value in /var/www/ditindrekompas.dk/public_html/wp-content/themes/salient/nectar/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
Sådan vender du forventninger til rummelighed – Dit Indre Kompas

Somme tider kan det føles som om, at man rent følelsesmæssigt ligger strandet som en hval og oftest et sted, som vi er strandet et utal af gange.

Det kan fx være når vi har et billede af den situation, vi står overfor og dermed opbygger forventninger og forestillinger om, hvordan det hele bliver og ender. Hvilket tit kan ende i skuffelse. En skuffelse som opstår på baggrund af de opstillede forventninger, hvilket somme tider sker helt ubevidst.

Forventningerne opstår på baggrund af et tankesæt, som indebærer masser af uskrevne ”regler” og koblinger til tidligere lignende oplevelser eller situationer, som vores geniale hjerne tænker vi kan trække på og skabe tryghed via.. Virkelig smart, men ikke altid så hensigtsmæssigt da det i situationen kan ende med at være altoverskyggende, så vi slet ikke ser og oplever den egentlige situation pga. de mange forestillinger og forventninger.

I sidste ende kan vores forestillinger og forventninger fungere som skyklapper og vi går derfor glip af den læring vi kunne ha’ fået fra situationen og oplevelsen, hvilket jo er virkelig ærgerligt.

Så her kommer første skridt, for at kunne vende dine forventninger til rummelighed

Step 1: At blive BEVIDST 
Når du opdager, at du er i gang med at lave en masse forestillinger om den kommende situation og din fantastiske hjerne begynder at koble tidligere lignende situationer sammen med den kommende, så tillad dig at observere det hele og kig kærligt og nysgerrigt på dine tanker UDEN at “gå ind i dem” og lade dem fylde. Bare se på dem og tillad dem vandre forbi på din indre skærm.

2. At tillade følelserne
Mærk efter, hvilke følelser der er koblet på de forestillinger og evt. tidligere oplevelser, der dukker op.Bliv bevidst om de følelser og tillad dem, igen uden at lade dem overtage. Blot tillad og mind dig selv om, at følelserne er dine budbringere – de har et budskab til dig, som du har til opgave at tage kærligt imod, hvad end det måtte være. Følelserne er dit kompas og din pejling og derfor en uundværlig makker på rejsen her i livet hvor vi jo ikke umiddelbart har noget kort, men alligevel en retning, som vi kan finde ved at bruge følelserne og vores magiske intuition som vores indre kompas og gps i livet.

Når vi først bliver bevidste om vores tanker og følelser, er vi langt. Så langt at vi kan begynde at kigge på, hvad der mon skaber de samme tanker, følelser og dermed de samme oplevelser om og om igen.

Maria Korsvang

Mærk nu, hvordan du med din forøgede bevidsthed nu har et valg om du vil tage tankerne og følelserne med dig videre eller om du vil bruge din vejrtrækning og/eller dans – hvad end du foretrækker, for at give slip på dem så du med åbenhed og bevidst ikke-dømmen, kan få den fulde oplevelse og læring ud af den kommende situation.

Nogle gange er følelserne og forestillingerne af mere intens karakter, og der kan du bruge metoden “feel it, to heal it”

Læs med herunder, for flere steps:

Hvis du mærker behovet for at gå dybere med de tanker og følelser som fylder hos dig, kan du følge med nedenfor i tredje step;

Step 3 – Skab indre rum
Med bevidstheden om dine tanker, følelser og forventninger, tager du 3 dybe vejrtrækninger, helst med lukkede øjne, mens du sætter en intention om at imødekomme og give plads til indeni.
Du kan mærke at du kan udvide spacet indeni ved at bruge dine lungers fulde kapacitet og mærke den rummelighed du kan skabe via den dybe vejrtrækning. Via din intention om imødekommenhed overfor dine tanker og følelser omkring hvilken som helst situation, kan du skabe et kærligt rum, hvor du kærligt imødekommer hvad end der måtte komme op, når følelsen får plads. Du kan også sætte dig som den nysgerrige flue på væggen og sidde der og observere hvordan kroppen påvirkes i høj eller mindre grad af følelsen.

Mind dig selv om, at ALLE følelser er vigtige – at følelsen er din ven, den kommer med et vigtigt budskab til dig.

Step 4 – brug dit fokus og lyt
Ret et kærligt fokus derhen, hvor du mærker følelsen i kroppen. Observér hvordan følelsen evt. ”vokser” og somme tider inviterer den sine venner med, når du bruger vejrtrækningen netop fordi  FOKUS og BEVIDSTHED rettes mod følelsen. Åbn op for modtagelsen af det budskab, som følelserne har til dig og lyt. Tag det ind.

Når du har taget imod budskabet, går du videre til sidste trin:

Step 5. Feel it to heal it!
Nu går du “ind” i følelsen og tillader dig selv virkelig at MÆRKE, hvordan den påvirker kroppen, tankerne – ja, hele baduljen! Græd, råb, ryst, grin, slå i puder – hvad end du mærker behov for, for at kunne forløse den energimæssige klump der har sat sig fast.

Det kan være healing i sig selv bare at give følelsen plads og rum for at blive følt til fulde – det giver mulighed for at forløse, så der igen kan blive flow i din krop. Hvis du kan klare det på egen hånd, kan du samtidig genskabe tilliden til at du selv kan håndtere dine følelser  hvilket vander din selvtillid og skaber større indre rummelighed og ro.

Ellers er det altid en stor styrke, at kunne bede om hjælp og kunne heale følelserne sammen med en omsorgsperson/terapeut eller mig som coach – som kan støtte dig, når følelsen får plads.

Du vil kunne mærke når følelsen er forløst og budskabet er hørt og næste gang det sker, vil du kunne gentage successen og mærke hvordan du får skabt mere og mere rummelighed – hvilket vil afspejle sig i dine omgivelser også, hvor du vil kunne rumme andre omkring dig på en ny måde. Alting starter indefra!

Jo mere vi tillader følelser at blive følt, jo mere rummelighed, klarhed, selvindsigt, flow og indre ro opnår vi på sigt.

Maria Noell

Skriv en kommentar